Viiden viikon jälkeen samaa vuoroa tehtyä vihdoin vaihtui baarivuoroon. Olin tosiaan kaksi viikkoa baarissa (klo 16-00) ja vielä tällä viikolla sama jatkuu. Olen tykännyt tästä vuorosta todella paljon kun on saanut nukkua vähän pidempään ja työskentely on vähän rennompaa kuin esim. aamupalalla ollessa.
Päivä alkaa sillä että menen ensin allasbaariin pariksi tunniksi ja siitä sitten ruokailun jälkeen yläkerran baariin. Välillä olen myös ollut illallisella jos he ovat tarvinneet apua ja silloin jää vain pari tuntia aikaa olla baarissa.
Yläkerran baarin puolella olen päässyt työskentelemään uusien ihmisten kanssa ja kaikki ovat todella mukavia. Kaksi vähän vanhempaa työntekijää ei hirveästi päästä tekemään drinkkejä ja tekevät sitä kuulemma myös muille työntekijöille mutta nuoremmat päästää sitten senkin puolesta ja heidän kanssa on tullut opittua paljon.
Suosituimpia drinkkejä on varmaan Gin & Tonic, Aperol Spritz, Pina Colada ja Mojito. Uutena tuli se että alkoholeja ei mitata kaikkiin juomiin. Täällä on mielestäni vähän hienommat koristeet juomissa kuin mitä olen Suomessa oppinut.
Erilaisia alkoholeja on paljon; löytyy erilaisia liköörejä, viinejä, rommeja, ginejä, konjakkeja ja viskejä. Laseja on myös paljon erilaisia. Allasbaarissa kaikki lasit ovat muovisia mutta yläkerran baarissa kaikki lasisia.
Erilaisia laseja: puna- ja valkoviinille käytetään samaa lasia, kuoharille on oma lasinsa, sitten on konjakki- ja viskilasit, Irish Coffeelle ja muille samantapaisille kuumille juomille on oma lasinsa, grogilasit, cocktaillasit, Gin & Tonicille on oma lasinsa ja sitten on olut lasit, mitä löytyy isona ja pienenä, pienempää olutlasia käytetään myös drinkeissä esim. Pina Colada, Aperol Spritz ja San Francisco (alkoholiton).
Ihan hirveästi ei ole tullut opittua uusia juomia vaikka toki juomia mitkä tiesin jo Suomesta saatetaan valmistaa ihan eri tavalla kuin mihin itse on tottunut. Mutta yksi (aika suosittukin) juoma oli todella iso yllätys: Shandy eli puolet olutta ja puolet limonadia. Ja yksi työkavereista kertoi että välillä he saattavat myydä samantapaista juomaa mutta limonadin tilalla cokista tai grenadiinia. Sain maistaa niitä ja oli kyllä parempaa kuin luulin.
Paikallinen juoma Poncha on sellainen mitä ei ihan hirveästi tilata mutta ne kerrat kun sitä on tilattu niin olen pääsyt kokeilemaan sen tekemistä. Se tehdään sekoituslasissa ja siihen käytetään tuoretta sitruuna- tai appelsiinimehua, hunajaa ja paikallista sokeriruokorommia. Kun kaikki aineet on lisätty sekoituslasiin ne sekoitetaan keskenään voimakkaasti caralhinholla (sekoitussauva? 😄). Ponchaan voi käyttää myös muita mehuja kuin sitruuna tai appelsiini, kerran töissä sain maistaa passionhedelmästä tehtyä. Ponchalle on myös oma lasinsa. Ja kaikkien juomien kanssa automaattisesti tarjoillaan joko pähkinöitä tai sipsejä, paitsi allasbaarissa, siellä saa pähkinöitä mutta vain erikseen pyytämällä.
Baaritiskin keskellä olevista juomahyllyisstä kuvia
 |
| Rose- ja valkoviinit kylmässä ja punaviinit huoneenlämmössä |
 |
| Hanaoluet Coral vaalea sekä tumma (tumma ei ollut käytössä, sitä sai vain pulloissa) |
 |
| Drinkkien valmistuspiste |
 |
| Eri laseja |
 |
| Sheikkerit sekä usein käytetyt alkoholit |
 |
| Sokerikot ja servettitelineet |
Kiitos Hanna! Muista ottaa kuvia niin saat lisättyä niitä sitten näihin teksteihin mukaan.
VastaaPoistaLaita ensi viikon tekstiin mukaan myös kirjoitusta siitä miten juomat tehdään, koska kaikki blogin lukijat eivät osaa juomia valmistaa.
Mukavaa viikkoa!
Kerro mintä työtehtäviä baarissa työskentelyyn kuuluu? Milloin työpäivä alkaa ja milloin loppuu? Minkälaisia koristeita teette, teettekö sokeriliemet , mehut yms. itse vai tuleeko valmiina? Kerro juomien reseptiikasta. Plajonko asiakaspaikkoja. Ja sitten vielä niitä asioita mistä eilen puhelimessa puhuttiin. Voit laittaa sekä tähän blogitekstiin että seuraavaan.
VastaaPoista