keskiviikko 1. toukokuuta 2019

Baarityöskentelyä pt. 2

Baarivuorossa aloitan työpäiväni kello neljä allasbaarissa ja sen jälkeen menen aulabaariin. Päiväni lopetan kello 12 tai välillä vähän aikaisemmin jos on todella hiljaista. Baari suljetaan kello yksi. Työtehtäviin kuuluu asiakkaiden tilausten ottaminen (pöydistä sekä tiskiltä), juomien valmistus, asiakkaiden laskuttaminen ja pöytien sekä työtilojen siivoaminen. Joskus osa koristeista on tehty jo valmiiksi, mikä helpottaa kun on kiire. Koristeissa käytetään mintun lehtiä ja paljon eri hedelmiä: sitruunaa, limeä, appelsiinia, ananasta, kiiviä sekä mansikkaa. Alexander nimisen drinkin päälle raastetaan muskottipähkinää koristeeksi sekä tuomaan makua. Cappuccino koristellaan suklaakastikkeella sekä kanelilla. Irishcoffeessa kermavaahdon päälle laitetaan muutama kahvipapu.
Mehuista sitruuna, lime sekä appelsiini puristetaan itse ja sokeriliemi tehdään itse. Muut siirapit ja mehut tulee valmiina.
Juomien mitat täällä on aikalailla samat kuin Suomessa vaikka harvemmin niitä käytetään. 3cl mitta on täällä myös todella yleinen, itse en siihen ole Suomessa törmännyt. Yleensä juomiin tulee 4cl alkoholia ja sitten niitä pidennetään mm. mehuilla ja limuilla. Ponchaa tehdessä en ole varma cl mitoista koska täällä käytetään ponchalasia mittana. Puolet lasista täytetään rommilla, puolet mehulla ja kaadetaan sekoituslasiin ja vasta sinne lisätään hunaja.
Aulabaarissa asiakaspaikkoja on reilusti: baaritiskillä, television luona, ikkunoiden vieressä korotetulla alueella sekä baaritiskin vieressä on pöytiä.

Ponchan valmistus:




Erilaisia drinkkejä:

Alexander, koristeena raastettua muskottipähkinää

Minttulikööriä jäämurskalla

Bloody Mary

Päivittäin vaihtuva cocktail

Päivittäin vaihtuva cocktail

Suklaakastikkeella koristeltu lasi
Pina Colada (kerman tilalla mansikkasiirappia)

Caipirinha


Cappuccino

Pina Colada


Mojito ja Aperol Spritz



Gin & Tonic ja alkoholiton drinkki San Francisco


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti